9/26/2010

Namn






































Sedan jag började stansa namnsmycken har det hunnit bli ett och annat namn. Både till barnen och barnens vänner och till vänner och vänners barn osv. Ibland stansar jag namnsmycken till helt okända människor. Varje gång fascineras jag av namnen, hur många vackra namn det finns!

Det är också spännande att se hur väl familjemedlemmars namn passar ihop, antingen barnens namn eller så både barns och föräldrars. I en del familjer har alla barn samma initialer, men alltid tycks det finnas någon sorts röd tråd i namnvalet, tex samma bokstäver ingår i flera namn. Det är något jag knappt har funderat över tidigare, men som jag lagt märke till flera gånger nu.






































Själv älskar jag utländska och lite speciella namn, vilket syns i de namnval mina barn har fått. Nicolina, Cassandra och Jovanna. Det gäller att vara säker på hand när man stansar ett långt namn, för att få det rakt och för att få hela namnet att rymmas. Hade jag vetat när barnen föddes,  att jag skulle börja med namnsmycken, hade det nog varit enklare att välja korta namn! Moa, Ida och Pia hade varit suveräna val... :)

2 kommentarer:

alegni sa...

det är faktiskt lustigt det här med namn. inte förrän vi döpt vår yngre son märkte vi att gubbens alla tre söner hade samma namn som tre av apostlarna, även om ett av namnen är en annan form. senare insåg vi dessutom att denne minsting i barnaskaran dessutom hade en variant av gubbens eget namn, och det hade vi inte heller tänkt på när vi bestämde oss för namnet.
kram

Skogsdoft & havsbris sa...

Tänk så många fina namn det finns! Jag tycker också om utländska och lite ovanliga namn. På tal om det där med samma initialer, så har jag och maken smma initial, C! Fast vi använder ju mest bara våra smeknamn... Så finns det ju namn som går igen i släkten, mitt mellannamn har jag fått efter både mormor och mamma och det finns också andra i släkten som heter eller har hetat samma i mellannamn.
Många kramar!